Frank Paul: apostoł sztuki
Frank Paul : apostoł sztuki SF; Nowa Fantastyka.- 2018, nr 10, ss. 4-6

Współczesnemu odbiorcy prozy SF, włączając miłośników sztuki okładkowej, nazwisko Franka Paula (1884-1963) być może niewiele mówi. Masowa ilustracja science-fiction, ulegająca przez dekady poważnym modyfikacjom, debiutowała w latach 20. XX stulecia w ramach konwencji sformułowanej przez plastyczny rozmach urodzonego w Austrii twórcy, który nadał rytm i styl późniejszym pracom zdobiącym okładki takich magazynów jak „Wonder Stories”, „Marvel Science Stories”, „Planet Stories”, „Startling Stories” i wielu innych promujących tę odmianę gatunkową. Pewnym błogosławieństwem dla wizerunku fantastyki było pojawienie się na drodze „apostoła sztuki SF” (jak go nazywano) innego mistrza – Hugo Gernsbacka, twórcy „Amazing Stories”, którego tytułowano „ojcem literatury SF”. Odtąd obszar definiujący nowoczesną sztukę fantastycznonaukową wyznaczał plastyczny fason amerykańskiego artysty.
Dzieciństwo i młodość Paula ukształtowały go w stopniu umożliwiającym podejmowanie takich plastycznych wyzwań, które z jednej strony zaspokajały oczekiwania odbiorcy, z drugiej – wzbogacały przekaz o akcenty różnorodności tematycznej. W kręgu zainteresowań ilustratora była zarówno gra na skrzypcach i mandolinie, jak i ćwiczenia z formą w architekturze, choć jeszcze jako młody chłopak kojarzył swoją najbliższą przyszłość raczej z podróżowaniem. Ale i podróże mu się przydały: pobyt w Szwajcarii, Niemczech i Francji zwrócił jego uwagę na odmienną kulturę i wizerunki miast. Ostateczną bazą stały się Stany Zjednoczone, w których osiadł jako dwudziestodwulatek, tam też podjął pracę min. w charakterze rysownika dla jednej z gazet na Wschodnim Wybrzeżu.
(fragment całości)